1286285186_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Morgan ja Säänennustuskone

Akateemikko Outi Heiskanen on sanonut, että jos ihminen osaa tehdä käsillään jotain, leipoa, ommella tai vaikkapa vain leikata leipää, osaa hän myös tehdä taidetta. Heiskanen on itse koulutettu taiteilija, mutta tietää ettei luovuus vaadi koulutietoa. Käsillä tekeminen on ihmiselle ihan luontaista, silti moni aikuinen väittää ettei osaa, vaikka tahtoisi. Lapsena jokainen on luova, mutta monen rohkeus on pettänyt nuoruuden tasapäistymisen ja itsekritiikin paineissa. Onneksi on heitä, joiden uskallus kuvalliseen ilmaisuun on säilynyt ilman oppeja ja todistuksia. Taidekouluja käymättömiä, akateemisen taidemaailman ulkopuolella työskenteleviä nykykansantaiteilijoita kutsutaan ITE-taiteilijoiksi. ITE, eli Itse Tehty Elämä kuvaa hyvin niitä taideympäristöjä, joita nämä oman tiensä kulkijat ympärilleen rakentavat. Näiden täysin itsenäisten pihanäyttelyiden arvostus on kovin moninaista; kauempana kunnioitetaan, mutta lähellä arvoa ei aina anneta.

Parikkalassa oli käydä köpsästi betonisia veistoksia omalle pihalleen tehneen kansantaiteilija Veijo Rönkkösen kuoltua viime keväänä. Neljän vuosikymmenen aikana on Rönkkösen pihalle noussut kansainvälisesti arvostettu matkailukohde ja vaikka Parikkala tunnetaan nimenomaan patsaspuistostaan, ei kunnan ole tarvinut osallistua puiston ylläpitämiseen mitenkään. Taiteilija on rakentanut ja hoitanut sekä veistoksensa että koko puistonsa itse ja ilmaiseksi. Tästä paikkakunnan parhaasta matkailuvaltista tuli nyt kuitenkin kunnalle yht´äkkiä iso ongelma, koska jatkajaa toiminnalle ei ollut ja tontti meni myyntiin. Satoja upeita teoksia uhkasi karkoitus kotipihalta, jopa ulkomaille myyntiä väläyteltiin.

Käytännön syistä tällaisia kansantaiteen keitaita syntyy nimenomaan maaseudulle, missä on tilaa tehdä ja tuoda esille. Itä-Hämeessäkin on veistospuistonsa. Väänäsen Vesan ITE-puisto Heinolassa ja Heikki "Morgan" Hämäläisen Morganismi Sysmässä ovat hyviä esimerkkejä tällaisista itsenäisistä taiteilijan omalla luomisen vimmalla toimivista taideympäristöistä. Sysmän Morganismi on kokonaisvaltainen taideteos maalaistilan pihapiirissä, ulkorakennuksissa ja metsässä. Väänäsen Vesan puisto on poikkeuksellinen sikäli, että se sijaitsee kaupungissa. Heinolan ratapiha-alueen puistoon on kertynyt kymmeniä teoksia ihmisten iloksi, varastoissa niitä lie lisää satoja ja koko ajan syntyy uutta.

ITE-taiteen arvo on onneksi huomattu ja se kelpaa esille jopa taidemuseonäyttelyihin. Omaehtoisesti rakennetut veistospuistot ovat ympäristönsä helmiä, mutta eivät ikuisia itsestäänselvyyksiä. Vaikka Parikkalan kunnan päättäjien mielestä kulttuuri ei kuuluisi kunnan perustehtäviin, niin sivistykseen se kuitenkin kuuluu. Nyt näyttää jo valoisasti siltä, että Rönkkösen elämäntyö saa jäädä omalle pihalleen Parikkalaan. Riittävää tahtoa puiston säilyttämiseen on löytynyt - ei Parikkalasta, mutta hyvä että edes muualta.


kertoi Itä-Häme -lehden Päivän vieraana 5.10.2010
Merja