763547.jpg
Elämä on kilpailua -performanssi, Teatterikone 2006

Tulipa aika laskea Pekka Suomäen Viimeinen nousu alas ja ripustaa Jousi-Baariin  uusi näyttely. Esille tuli tällä kertaa teatteri-aiheisia valokuvia.

matti.jpgMatti Koistinen tunnetaan Teatterikoneen tuottajana, Kulttuurituotanto-osuuskunta Raymondin perustajajäsenenä ja Jyväskylän seudun kulttuuritapahtumista kertovan ilmaisjakelulehden Kulkurin päätoimittajana. Kulttuurin monitoimimies hallitsee myös valokuvan.  Sepä onkin mainio taito kulttuurintuottajalle. Matin kameralla ovat otetut myös tämän kesän Haihatus-näyttelyn lehdistökuvat.

Teatterikuvaamisistaan Matti kertoo näin:

Matti Koistinen
Syntynyt 1981

Olen valokuvannut kymmenkunta vuotta ja teatterikuvia olen ottanut vuodesta 2002 lähtien. Vanhimmat kuvat näyttelyssä ovat vuodelta 2003 ja uusimmat tältä kesältä. Kuvia on Teatterikoneen, Jyväskylän ylioppilasteatterin ja Kampusteatterin esityksistä.

Alunperin kuvat ovat tarkoitettu lehdistökäyttöön. Kuvatessa olenkin joutunut miettimään sitä miten saan esityksen näyttämään mahdollisimman mielenkiintoiselta, jotta lehden lukija pysähtyisi lukemaan arvostelun tai jutun juuri tästä näytelmästä. Olen pyrkinyt vangitsemaan esityksestä visuaalisesti mielenkiintoisia tilanteita. Ne voivat olla hyvin pieniä ja yksinkertaisia hetkiä tai riehakkaita karnevaalitunnelmia. Parhaimmillaan kuvista pystyy tulkitsemaan paljon hahmojen välisistä suhteista.

Teatterikuvien ottaminen on ollut minulle aina todella hauskaa. Näyttelijät suhtautuvat kuvaamiseen positiivisesti ja ovat valmiita tekemään työtä sen eteen että mahdollisimman paljon roolihahmosta välittyy kuvan näkijälle.

Olen aloittanut lähinnä mustavalkoista kuvaa ottamalla. Sieltä minulle on kiinnostus suhde kontrastiin ja muotoon. Kuvissa pyrinkin hakemaan voimakkaita syvyysvaikutelmia ja mielenkiintoisia asetelmia. Värien maailma on minulle hieman vieraampi.

Matti Koistinen, puh. 044 2795588